Szlak Sudecki (1)

00 min. Świeradów Zdrój PKS /poza szlakiem GSS/
05 min. Ul. Sienkiewicza – początek GSS
10 min. Dom Zdrojowy
1 godz. 10 min. Schronisko “Na Stogu Izerskim”
+ 5 min. Stóg Izerski (1107 mnpm) – poza GSS

Początek Głównego Szlaku Sudeckiego /GSS/ w Świeradowie Zdroju znajduje się przy ul. Sienkiewicza, przy placu targowym, gdzie znajdował się dawny przystanek PKS. Jednak zakładam, że większość turystów rozpocznie wędrówkę wysiadłszy z autobusu na głównym przystanku PKS znajdującym się kilkaset metrów niżej na ul. Kard. Wyszyńskiego. Udajemy się zatem z przystanku w lewo ulicą Wyszyńskiego, następnie znów w lewo w ulicę Sienkiewicza. Za Jarmarkiem Izerskim, po prawej tabliczka oznaczająca początekGłównego Szlaku Sudeckiego. Idziemy jeszcze kawałek w górę, a po chwili w lewo w ulicę Zdrojową – główny deptak miasta, szlak czerwony razem z zielonym z Czerniawy Zdroju. Po kilkuset metrach, obok budynku Zarządu Uzdrowiska i parku szlak zielony i niebieski w lewo na Sępią Górę, czerwony w prawo i zaraz w lewo razem z niebieskim na promenadę przed Domem Zdrojowym z okazałą wieżą zegarową (wewnątrz można łyknąć nieco wody mineralnej).

Po przedefilowaniu przed Domem Zdrojowym skręcamy w prawo do góry. Podchodzimy ulicą Piłsudskiego, następnie Graniczną (niebieski odbija wkrótce w lewo na Halę Izerską). Przy domu wypoczynkowym Czeszka (ok. 25 minut od początku wędrówki) opuszczamy asfalt i kierujemy się za skrzyżowaniem prosto do góry leśną ścieżką, a po kilku minutach znów drogą asfaltową w lewo do góry. Po 10 minutach marszu asfaltem, przed ogrodzoną przepompownią wody, skręcamy w prawo dość stromo do góry ścieżką, która przecinając jeszcze raz serpentyny drogi asfaltowej wyprowadza w ciągu kolejnych 35 min. aż pod Schronisko “Na Stogu Izerskim” . Szczyt Stogu Izerskiego znajduję się poza szlakiem czerwonym – dojście od schroniska ok. 5 min. za znakami żółtymi i zielonymi. Przy schronisku węzeł szlaków – zielony z Czerniawy Zdroju na Smrek (turystyczne przejście graniczne) skąd znów schodzi do Czerniawy, żółty do Chatki Górzystów na Hali Izerskiej. Czerwony GSS grzbietem Stogu Izerskiego na wschód w stronę Szklarskiej Poręby.

sch1

{tab=Zdjęcia}

mt_gallery

{/tabs}

Opis szlaku został opracowany przez Piotra Aftarczuka. Wszelkie prawa autorskie zastrzeżone.
Jakiekolwiek kopiowanie i rozpowszechnianie niniejszego tekstu bez zgody autora zabronione.